Blog

Inge Verlaan

Pedagogisch coach

Mijlpalen

Nu ik bijna een half jaar werkzaam ben als pedagogisch coach binnen Spring, is het tijd voor mijn eerste blog. Yes! Zomaar ineens twee mijlpalen bereikt! Mijlpalen zijn belangrijke gebeurtenissen in iemands leven. Het leven van kinderen zit vól met mijlpalen. Kinderen rollen voor het eerst om, zetten hun eerste stapjes of zijn voor het eerst een dag zonder luier. Je zou kunnen zeggen dat het bereiken van een mijlpaal een teken van ontwikkeling is. Een belangrijk doel vanuit de Wet IKK is de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Ik zie in mijn werk als pedagogisch coach dat er vaak ingewikkeld gedacht wordt over het stimuleren van de ontwikkeling. De ontwikkeling zit hem juist in de kleine, dagelijkse dingen. Je hoeft niet van mijlpaal naar mijlpaal te willen gaan. De ontwikkeling gaat vaak in kleine stapjes. Groeien gaat namelijk letterlijk met vallen en opstaan. En oefening baart kunst! Kinderen krijgen bij Spring de ruimte om uit te proberen wat werkt. Belangrijk hierbij is de interactievaardigheid: ‘Respect voor autonomie’. Dit betekent dat we de kinderen volgen in hun ontwikkeling en hen zoveel mogelijk stimuleren om eigen keuzes te maken en zelf te laten proberen en ervaren. Hierdoor krijgt een kind de kans om te leren. We begeleiden een kind van ‘Ik wil het zelf doen’ naar ‘Ik kan het zelf’! Het komt dan ook regelmatig voor dat de pedagogisch medewerker getuige is van de eerste uitgesproken woorden van een kind, de eerste voorzichtige, wankele stapjes en de eerste keer plassen op het potje. Deze mijlpalen vieren we samen. We klappen, we juichen, we lachen en zijn samen trots! Het samen vieren van successen, zorgt voor meer plezier en bovendien geeft het de motivatie om door te gaan en het nog eens te proberen. ‘Ik kan het zelf’ wordt ‘Kijk eens wat ik kan’! Zo worden kleine stapjes, ineens grote mijlpalen.