"Ouders zien dat het goed is"

Vorig jaar is Spring gestart met de ouderapp van Kidskonnect. Voor ons een nieuwe, digitale manier om gemakkelijk met ouders te communiceren. Nu, een jaar later blijkt al 84 procent van alle ouders bij Spring de app te gebruiken. Een mooi bewijs dat 'onze' ouders erg betrokken zijn bij de opvang en graag op de hoogte blijven. Een ouder en twee collega's vertellen hoe zij de app tot nu toe ervaren.

Baby Fleur is eind februari gestart in de dagopvang van Spring in Cuijk. Vader Rene Schumbera vertelt dat hij de app erg fijn vindt. “Fleur is ons eerste kind. Het is een interessante ervaring om je kind uit handen te geven. Van tevoren hadden we wel vertrouwen in de opvang, maar zo'n eerste dag voelt toch erg lang. Het is dan heel fijn dat je gedurende de dag op de hoogte wordt gehouden.” Pedagogisch medewerker Janny Bennenbroek herkent dit. “Ouders reageren positief op de app. Zeker nieuwe ouders, die een jong kindje komen brengen, weten door de verslagen en foto's dat het goed gaat. En wanneer een kindje huilt bij het afscheid nemen en ouders even later een foto zien van een getroost, vrolijk kind, zien ze dat het goed is.”

Rene en Fleur

Slaaptijden en milliliters

Rene is het meest blij met de foto's. “Daar kun je geen genoeg van krijgen.” Ook het dagverslag waardeert hij. “Omdat Fleur nog zo klein is, is het fijn om te weten hoe ze heeft geslapen en gedronken. De tijden en milliliters staan in de app aangegeven. Dat vertelt ons niet alleen hoe de dag verloopt, maar ook een beetje hoe de avond zal zijn als we haar hebben opgehaald.”

Asmahan Habouch

Vertrouwd gevoel

Pedagogisch medewerker Asmahan Habouch krijgt veel positieve reacties van ouders. “Tijdens het brengen en ophalen doen wij natuurlijk nog steeds de overdracht met ouders. Hierin vertellen we over de dag. Maar nu krijgen de ouders gedurende de dag al een indruk. Dat geeft ze een vertrouwd gevoel. Zeker nu ouders in deze coronatijd niet binnen mogen komen is dat een meerwaarde. We hebben zelfs al eens chocola gekregen van één van de ouders om ons te bedanken voor de foto's!” Zelf vindt ze het fijn dat ze door de app veel gegevens binnen handbereik heeft. “Alles is nu digitaal. We gebruiken geen klappers meer op de groep. Dat is ook fijn wanneer je op een andere groep staat. Je pakt de iPad erbij, zoekt het kind op en je ziet alles staan. Contactgegevens van ouders, maar ook bijzonderheden zoals allergieën. En als ouders een dag willen ruilen kunnen we dat meteen zien en oppakken. Ook afmelden als een kind ziek is, is nu gemakkelijk. Ouders hoeven niet meer te bellen, maar kunnen dat via de app aangeven.”

Draai vinden

Janny ervaart de app van twee kanten; als ouder en als medewerker. “Als moeder vind ik het heel fijn om te zien wat mijn kind gedaan heeft. Dat stimuleert mij ook weer als medewerker om er berichten op te zetten. Dat zouden we wat mij betreft nog wel wat vaker mogen doen. Op onze locatie moeten we daar nog een beetje onze draai in vinden. Ik merk wel dat ouders de app steeds meer gaan gebruiken. Dit stimuleren we ook wel. Nu de bso bijv. weer geopend is attenderen we ouders erop dat als ze tijdig hun kind afmelden via de app, ze die dag wellicht kunnen ruilen.

Janny Bennenbroek

Tip!

Asmahan heeft nog wel een tip voor ouders die nog geen gebruik maken van de app. “Ik zou ze echt adviseren om het wel te gaan gebruiken. Je krijgt zoveel meer van de opvang en je kind mee. Mocht je het moeilijk vinden om de app te installeren en/of te gebruiken, dan kun je hiervoor contact opnemen met onze klantenservice (tel. 088 2088 300). Het is de moeite waard om er even in te duiken!”