Blog

Esther van Vleuten

"Mindfull bezig zijn met de kinderen"

Als pedagogisch coach, maar ook als mens, ben ik graag in contact met andere mensen. In mijn werk zijn dit met name met de pedagogisch medewerkers. Daarom is het maar wat fijn dat ik nu langzaamaan toch weer steeds vaker de medewerkers life kan ontmoeten op de groep of tijdens een training of overleg. Als coach moet ik kunnen laten zien dat ik luister en begrip toon, dat ik er letterlijk ben als ze me nodig hebben. Dat maakt mijn werk nou juist zo leuk en waardevol. Ook is het belangrijk om te kunnen reageren op lichaamstaal, houding en non-verbale signalen bij de ander. Dat is lastig achter een scherm. Tegelijkertijd heeft dat scherm er wel voor gezorgd dat tijdens de coronaperiode de meeste overleggen en trainingen gewoon door konden gaan. Ik ben trots op de manier waarop medewerkers zich hiervoor open hebben gesteld en op deze manier bezig zijn gebleven met de inhoud van hun werk. Maar… zoals ik al zei ben ik maar wat blij dat het nu langzaamaan in een kleine setting weer terug naar ‘normaal’ gaat.

Wat mij energie geeft is te zien hoe medewerkers zich bewust worden van hun eigen handelen. Dat zij nadenken over waarom zij de dingen doen die zij doen en inzien dat het goed is wat ze doen. Dat zij groeien, hun kwaliteiten zien én kunnen benoemen en daardoor in hun kracht komen te staan.

Vervolgens zijn er ook regelmatig inzichten in wat anders of nog beter zou kunnen. Vanuit hun eigen kracht kunnen pedagogisch medewerkers dat aangaan. En als dat wat zij willen veranderen of verbeteren dan werkt voor hen en het levert iets op voor de kinderen en ouders... Ja, dat is mooi! Zo zijn we op verschillende locaties gestart met de training ‘Werken met baby's’. Hierin gebeurt veel op gebied van bewustwording. Herhaling van theorie als opfrisser van hoe het ook alweer allemaal zat met de ontwikkeling van de baby. Ook nieuwe kennis en de koppeling met de praktijk, waarbij vaak het inzicht komt dat ze het onbewust op veel gebieden al zo goed doen. Dat onbewuste kunnen zij tijdens de training omzetten naar bewust handelen, dat vaak ook weer zorgt voor verandering in de positieve zin van het woord! Er wordt bijvoorbeeld minder vaak bij elkaar door de groepen gelopen om prikkels voor de baby's te beperken. Ook de manager en ik als coach zijn ons nog meer bewust van het feit dat het veel doet met een baby als we ‘zomaar’ even binnenlopen. Medewerkers plannen bewust één op één tijd in met de allerkleinste baby's om lekker op de grond met ze te spelen en te praten. En zo zijn er nog veel meer inzichten geweest die ervoor zorgen dat de medewerkers bewust handelen in het werken met baby's. Dit bewustzijn zorgt ervoor dat medewerkers mindfull bezig kunnen zijn met de kinderen. Hierdoor stralen ze nog meer rust uit en dat heeft uiteraard een positief effect op de kinderen. En dat is nou het mooie van coach zijn, om dat allemaal van dichtbij mee te mogen maken!